Rabu, Julai 25, 2012

DAGING GORENG BERSAMA PERIA,MENU SEDIH SETIAP KALI MASAK

Hari ni dah masuk hari ke-5 aku berpuasa dan hari ni aku masak menu special
coz menu ni mengingatkan aku pada ayah tercinta,kalau dulu masa tinggal bersama
ayah,ni la lauk kesukaan ayah kebetulan aku ada tanam sendiri pokok peria kat 
belakang rumah......ayah cukup suka kalau aku masak lauk peria goreng bersama daging.

Selalunya ayah akan petik sendiri peria dari kebun aku kat belakang rumah
untuk aku masakan peria goreng bersama daging tapi tu 15 tahun yang lepas tapi
kini semua dah tak macam dulu lagi sejak ayah kawen dengan perempuan tu hubungan
aku,adik-adik dengan ayah semakin renggang coz perempuan tu tak suka kalau
aku dan adik-adik balik rumah ayah.......bukan tak sedih bila teringatkan ayah tapi
hanya tuhan saja yang tahu.......

Hati ni menangis je setiap kali kalau aku masak lauk kesukaan ayah,kadang tu
sampai tak lalu aku telan teringat ayah suka sangat makan lauk yang aku masak
coz setelah arwah mak tinggalkan ayah ,akulah yang menjaga makan minum ayah....
bukan aku tak sayangkan ayah tapi hati ni sakit je setiap kali balik rumah ayah 
perempuan tu selalu je buat ayah benci kami adik beradik......

Sekarang ni kalau boleh aku nak jaga ayah untuk sisa usia ayah yang masih
tinggal tapi apakan daya perempuan tu telah buat ayah benci aku dan adik-adik.
kadang tu airmata ni mengalir tanpa aku sedar bila teringat ayah suka sangat makan
masakan yang aku masak dan yang pasti sekarang ni ayah tak akan dapat merasainya lagi.

Untuk ayah walau pun ayah marah aku,ayah benci aku dan ayah halau aku
tapi aku anak ayah yang tak pernah tahu malu dan degil,aku akan tetap singgah rumah
ayah setiap kali aku balik kampung walau pun kadang kala perempuan tu menyorok dalam rumah
tapi aku tak kisah sebab aku bukan nak jumpa dia tapi aku nak jumpa ayah.....hubungan aku
dan ayah tak kan putus sampai bila-bila coz tanpa ayah tak ada aku di dunia ni cuma
aku terkilan coz tak dapat lagi nak masak makanan kegemaran ayah ......

Kadang tu hati aku sakit je bila orang kampung selalu cerita yang perempuan tu 
tak tau jaga ayah dan tak pernah masak makanan yang sedap dan berkhasiat 
untuk ayah tapi apa daya aku lagi coz ayah bukan milik kami lagi.
Aku cuma nak ayah tau yang aku sayang sangat kat ayah dan sayang aku ni sampai 
aku mati tak kan pernah berubah .

Tiada ulasan:

iklan