Rabu, Februari 15, 2012

LARI SIPUTKU LARI


Salam uols.....hari nak cerita pasal siput sedut tapi bukan siput vavi tau
coz siput vavi tak boleh di makan and siput sedut ni enak di makan
bersama nasi atau begitu saja...cewah cam iklan roti Gardenia pula...

Cerita ni memang cerita fakta dan bukan auta...begini cerita...tersebut alkisah
pada zaman tok kalo dong(lama dah cerita ni coz masa mula2 bieyhanny kawen dulu)
Dulu lepas kahwin seminggu bieyhanny pindah duk rumah sendiri coz nak berdikari
almaklumlah dah biasa berdikari (bukan tak suka tinggal ngan mak mertua ye)


Pada suatu petang yang redup semasa bermonolog sendiri ,tiba-tiba terlintas
di minda siput,maka terbayanglah akan kehebatan rupa seekor siput..(eh sekor ke 
apa penjodoh bilangan bagi siput ye???)maka meleleh le air liur hingga menbasahi dagu
(sorry terover la pulak bieyhanny ni)siput tersebut telah lama jadi idaman kalbu cuma
masa kat rumah mak mertua tu malu la nak makan coz kena sedut.....maklumlah masa tu kan
masih pengantin baru(tapi sekarang kalau mak ajak makan siput sedut masak lemak
cili apa...perggggggg mak lalu belakang pun tak sedar hilang malu bagai...hehehe)

Sambung citer siput sedut ....maka petang tu kami suami isteri ke pasar
malam untuk beli siput sedut and bila balik rumah malam tu bieyhanny pun 
masukan siput sedut tu dalam besen and letak hampas kelapa coz mengikut petua orang 
tua-tua,kalau nak keluarkan segala kotoran @lumpur yang ada kat siput tu kena letak
hampas kelapa dan di biarkan beberapa jam@semalaman so bieyhanny ikutlah petua tersebut
coz nak dapat siput sedut yang bersih lagi suci......dan biarkan semalaman .

Pada keesokan harinya tibalah time nak masak siput tu,tapi terkejut
beruk plus kingkong kongkang bieyhanny coz siput-siput tu dah takde di lokasi
yang bieyhanny letakan semalam.....heran bin ajaib ,pelik pun ada ,kemanakah perginya
gerangan si siput-siput bieyhanny itu?????/teng...teng...teng(background musik citer
suspen)pelik tapi benar...rupa-rupanya siput-siput tu telah merajuk dan melarikan diri
untuk menyelamatkan diri dari menjadi korban nafsu makan bieyhanny.....cari punya cari punya
cari ...anda tau kat manakah siput-siput itu bersembunyi???kat atas ceiling dapur bieyhanny.
bila bieyhanny tengah masak air,tiba-tiba ada benda jatuh keletak bunyinya..terkejut bieyhanny
ingatkan cicak tapi rupanya si siput tu yang kepanasan dek haba api dapur.
(nasib baik si siput yang jatuh kalau cicak mahu menjerit bieyhanny lari
coz bieyhanny cukup geli ngan cicak and ular)



Apa lagi bila en hubby masuk dapur tanya siput sedut masak lemak cili padi
dah siap ke belum,bieyhanny dengan muka tahan gelak,tunjuk jari ke ceiling!!!!
bila en hubby tengok yang siput-siput tu dah bergantungan kat ceiling apa lagi
pecah la gelak kami berdua...sampai guling-guling sakit perut......rupanya kalau nak
tinggalkan siput sedut tu dalam besen kena la tutup coz si siput ni masih hidup dan akan merayap.
so terpaksalah en hubby panjat kat atas floortop kabinet dapur untuk kutip siput-siput tu...

Hehehe...........bila ingat balik kelakar masa tu, apa pun best tau siput sedut
masak lemak cili api ni...salah satu makanan exotic rakyat malaysia ni!!!!!
Rugi tau kalau sapa yang tak makan coz sedapnya kalah kepsi...
tapi kalau belah kelantan siput sedut bukan kat laut tapi kat sawah dan rasanya
pun lebih kurang sama je......bieyhanny suka masak siput sedut kelantan
pakai dapur kayu coz aroma dia wangi sangat, tambah lagi letak daun kadok



P/S: Bieyhanny biasanya kalau makan siput sedut tak boleh
tengok siput yang telah di sedut coz geli nampak cam ulat je tapi still
boleh makan siput sedut cuma kalau dah sedut tu terus je kunyah dan telan...

1 ulasan:

lady scooter berkata...

Hahaha.... memang lawak.. mak sy pon pernah tak tutup besen tu... tengah dok bersembang sambil siang bahan2 nak masak siput tu..tetibe dengar bunyi keletak 2 - 3 kali..tengok2.. siput tu dah jatuh ke lantai.. masing2 nak larikan diri dari jadi korban tekak kitorang...he3

iklan